Preview

Ecology and Industry of Russia

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

Improving the Environmental Safety of Locomotive-type Diesel Engines Through the Use of Hydrogen

https://doi.org/10.18412/1816-0395-2020-5-51-57

Abstract

The issue of improving the environmental safety of locomotive-type diesel engines by using hydrogen is considered. The analysis of pollutants that pose a special danger to the atmosphere. To ensure reliable operation of locomotive-type diesel engine with hydrogen supply, an on-board system has been developed. To solve environmental problems in rail transport, the article provides experimental data on the assessment of the effect of hydrogen additives on the levels of emissions of harmful substances on the example of a diesel shunting diesel locomotive ChME3.

About the Authors

D.Ya. Nosyrev
Samara State Transport University
Russian Federation
Dr. Sci. (Eng.), Professor


V.V. Asabin
Samara State Transport University
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), First Vice-rector


A.A. Mishkin
Samara State Transport University
Russian Federation
Leading Specialist of the Research and Development Department


L.S. Kurmanova
Samara State Transport University
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Head of Intellectual Property Department


S.A. Petukhov
Samara State Transport University
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Associate Professor


M.P. Erzamaev
Samara State Agrarian University
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Associate Professor


P.V. Letyagin
Samara State Transport University
Russian Federation
Post-graduate Student


References

1. Носырев Д.Я., Скачкова Е.А., Росляков А.Д. Выбросы вредных веществ локомотивными энергетическими установками: Монография. Маршрут, 2006. 248 с.

2. Камалтдинов В.Г. Абелиович Е.В. Влияние состава двухкомпонентного топлива на процесс сгорания в двигателе с объемным самовоспламенением от сжатия. Вестник ЮУрГУ. Сер. Машиностроение. 2008. № 23(123). С. 46—53.

3. ГОСТ 31967-2012. Межгосударственный стандарт. Двигатели внутреннего сгорания поршневые. Выбросы вредных веществ с отработавшими газами. Нормы и методы определения. Москва. Стандартинформ. 2014. 31 с.

4. Носырев Д.Я., Курманова Л.С., Петухов С.А., Муратов А.В., Ерзамаев М.П. Экологическая эффективность применения альтернативных видов топлива в энергетических установках железнодорожного транспорта. Экология и промышленность России. 2019. Т. 23. № 2. С. 19—23.

5. Булыгин Ю.И. Экспериментальное и компьютерное моделирование рабочего процесса и токсичности тепловозных двигателей внутреннего сгорания. Ростов-на-Дону, 2006. 145 с.

6. Мишкин А.А., Муратов А.В. Анализ работы дизеля тепловоза при частичной замене дизельного топлива водородом. 3-я Междунар. науч.-практ. конф. "Актуальные проблемы развития железнодорожного транспорта". Самара, СамГАПС, 2006. С. 93—95.

7. Кавтарадзе Р.З. Теплофизические процессы в двигателях, конвертированных на природный газ и водород. М., Изд-во МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2011. 238 с.

8. Скачкова Е.А. Пути снижения выбросов вредных веществ тепловозными дизелями. Монография. Самара: СамГАПС, 2007. 110 с.

9. Мишкин А.А., Носырев Д.Я. Устройство для получения водорода на борту локомотива и исследование работы дизеля на топливе, обогащенном водородом. Матер. II Междунар. науч.-практ. конф. "Инновации и исследования в транспортном комплексе". Курган, 2014. С. 119—123.

10. Лазарев Е.А., Мурзин В.С., Лазарев В.Е., Камалтдинов В.Г., Ломакин Г.В. Особенности организации рабочего цикла в дизеле высокой литровой мощности. ЮУрГУ. Сер. Машиностроение. 2013. Т. 13. № 1. С. 36—43.

11. Курманова Л.С. Повышение эффективности работы тепловозов путем применения газомоторного топлива. Известия Транссиба. 2017. № 3 (31). С. 22—31.

12. Курманова Л.С., Петухов С.А. Проблемы и перспективы применения газомоторного топлива в транспортных энергетических установках. Матер. Междунар. науч.-практ. конф. "Вклад молодых ученых в аграрную науку". 2018. С. 321—323.

13. Носырев Д.Я., Мишкин А.А. Перспективы применения алюмоводородной энергетики на железнодорожном транспорте: монография. Самара, СамГУПС, 2016. 160 с.

14. Andronchev I.K., Nosyrev D.Ya., Mishkin A.A. Decrease in Destructive Environmental Impact and Fuel Consumption in Internal Combustion Engine of Vehicles as Result of Using Aluminium and Hydrogen Technologies. A.A. Radionov et al. (eds.). Proceedings of the 5th International Conference on Industrial Engineering (ICIE 2019), Lecture Notes in Mechanical Engineering. Р. 1427—1434.


Review

For citations:


Nosyrev D., Asabin V., Mishkin A., Kurmanova L., Petukhov S., Erzamaev M., Letyagin P. Improving the Environmental Safety of Locomotive-type Diesel Engines Through the Use of Hydrogen. Ecology and Industry of Russia. 2020;24(5):51-57. (In Russ.) https://doi.org/10.18412/1816-0395-2020-5-51-57

Views: 1232


ISSN 1816-0395 (Print)
ISSN 2413-6042 (Online)