Preview

Ecology and Industry of Russia

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

Environmental Efficiency of Using Alternative Types of Fuel in Power Facility of Railway Transport

https://doi.org/10.18412/1816-0395-2019-2-19-23

Abstract

The issues of reducing emissions of harmful substances by power facilities of railway transport are considered. It is established self-consistent railroad engines are the main source of environmental problems associated with the emission of pollutants. The main directions for the environmental safety of self-consistent railroad engines under operating conditions are given. Based on the results of the research conducted and the calculations of the cumulative indicator of the exhaust emissions of self-consistent railroad engines, it was found that the use of natural gas as a fuel is the most promising for solving environmental problems.

About the Authors

D.Ya. Nosyrev
Samara State University of Routes of Communications
Russian Federation
Dr. Sci. (Eng.), Professor


L.S. Kurmanova
Samara State University of Routes of Communications
Russian Federation
Post-graduate Student


S.A. Petukhov
Samara State University of Routes of Communications
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Associate Professor


A.V. Muratov
Samara State University of Routes of Communications
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Associate Professor


M.P. Erzamaev
Samara State Agricultural Academy
Russian Federation
Cand. Sci. (Eng.), Associate Professor


References

1. Государственная программа Российской Федерации "Охрана окружающей среды" на 2012—2020 годы [Электронный ресурс].URL: government.ru/programs/205/events (дата обращения 20.12.2018).

2. Носырев Д.Я., Скачкова Е.А., Росляков А.Д. Выбросы вредных веществ локомотивными энергетическими установками. Монография. Маршрут, 2006. 248 с.

3. Носырев Д.Я., Муратов А.В., Петухов С.А. Перспективы и проблемы применения водорода в локомотивных энергетических установках. Монография. Самара, СамГУПС, 2014. 112 с.

4. Петухов С.А., Муратов А.В., Курманова Л.С. Мероприятия по повышению экологической безопасности тепловозов. Проблемы безопасности на транспорте. Матер. VIII Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. Году науки. В 2 ч. Ч. 1. М-во трансп. и коммуникаций Респ. Беларусь, Бел. ж. д., Белорус. гос. ун-т трансп. Под общ. ред. Ю.И. Кулаженко. Гомель, БелГУТ, 2017. С. 243—245.

5. Скачкова Е.А. Пути снижения выбросов вредных веществ тепловозными дизелями. Монография. Самара. СамГАПС, 2007. 110 с.

6. Кавтарадзе Р.З. Теплофизические процессы в дизелях, конвертированных на природный газ и водород. М., Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2011. 238 с.

7. Марков В.А., Вальехо Мальдонадо П.Р., Бирюков В.В. Спиртовые топлива для дизельных двигателей. Известия высших учебных заведений. Машиностроение. 2015. № 11. С. 39—52.

8. Программный комплекс Disel-RK [Электронный ресурс]. URL: http://www.diesel-rk.bmstu.ru (дата обращения 21.12.2018).

9. Свидетельство об официальной регистрации программы для ЭВМ № 2002610605 Расчет энергоэкологических параметров ДВС "ENGINE". Л.В. Булыгин, О.В. Яценко, И.Н. Жигулин, Е.Н. Ладоша. Приоритет от 11.03.2002. Опубликовано в Б.П. 2002. Бюл. № 3.

10. Курманова Л.С. Повышение эффективности работы тепловозов путем применения газомоторного топлива. Известия Транссиба. 2017. № 3 (31). С. 22—31.

11. Булыгин Ю.И. Основы моделирования внутрицилиндровых процессов и токсичности дизелей тепловозов: Дис. … д-ра техн. наук. 05.04.02 Ростов-на-Дону, 2006. 328 с.


Review

For citations:


Nosyrev D., Kurmanova L., Petukhov S., Muratov A., Erzamaev M. Environmental Efficiency of Using Alternative Types of Fuel in Power Facility of Railway Transport. Ecology and Industry of Russia. 2019;23(2):19-23. (In Russ.) https://doi.org/10.18412/1816-0395-2019-2-19-23

Views: 742


ISSN 1816-0395 (Print)
ISSN 2413-6042 (Online)