

Environmental Assessment of Effects of Railway Transport on Soil Properties and Pine Forest Yield
https://doi.org/10.18412/1816-0395-2016-1-48-53
Abstract
A comparative assessment of different elements of forest eco-systems affected by railway transport is made. By comparing morphological, physical, chemical and microbiological properties of soils, as well as carrying out an analysis of accumulation of heavy metals in pinewood, the area of the highest effect of pollutants is identified. With due regard of the extent of changes in the properties of biocommunity the most informative indicators of its state are offered. Received data can be used in organizing environmental activities in these bioclimatic conditions.
About the Authors
M.V. MedvedevaRussian Federation
Cand.Sci. (Biol.), Associate Professor
T.S. Titova
Russian Federation
Dr. Sci. (Eng.), Head of Department
N.G. Fedorets
Russian Federation
Dr.Sci. (Agriculture), Head of Laboratory
A.N. Pekkoev
Russian Federation
Cand.Sci. (Agriculture), Researcher
References
1. Руководство по охране окружающей среды, здоровья и труда для железных дорог [Электронный ресурс] URL: http://mom.gov.af/Content/files/EHS_Guidelines_RAILWAYS_Russian. Pdf. Дата обращения 09.12.2015.
2. Терёшина Н.П., Галабурда В.Г., Трихунков М.Ф. и др. Экономика железнодорожного транспорта: учеб. для вузов ж.-д. транспорта. М.: УМЦ ЖДТ, 2006. 801 с.
3. Быстров О.Ф. Инвестиционные рейтинги сложных экономических систем: теория, технология расчета, практика. М.: Издательство МГОУ, 2007. 218 с.
4. Иваныкина Т.В. Актуальность биоиндикации растений в условиях техногенного загрязнения // Вестник Амурского государственного университета. 2010. Вып. 51. Сер. Естественные и экономические науки. С.81-83.
5. Медведева М.В., Федорец Н.Г., Яковлев А.С., Савельев Л.Л. Экологическая оценка почв техногенных зон урбанизированных территорий // Транс порт Российской Федерации. 2014. № 1 (50). С.42-45.
6. Атлас Карельской АССР. Москва: Главное управление геодезии и картографии. 1989. 37 с.
7. Морозова Р.М. Лесные почвы Карелии. Л.: Наука, 1991. 184 с.
8. Полубояринов О.И. Плотность древесины. М.: Лесная промышленность, 1976. 160 с.
9. Методы почвенной микробиологии и биохимии (под ред. Д.Г.Звягинцева). М.: МГУ, 1996. 276 с.
10. Федорец Н.Г., Медведева М.В. Эколого-микробиологическая оценка состояния почв города Петрозаводска. П.: Карельский научный центр РАН, 2005. 96 с.
11. Федорец Н.Г., Бахмет О.Н., Солодовников А.Н., Морозов А.К. Почвы Карелии: геохимический атлас. М.: Наука, 2008. 47 с.
12. Ilgen G., Nebe W. Jahrringchronologische Differenzierung chemischer Elemente im Holz дlterer Fichten // Biolog. Rdsch. 1989. № 27. P.237-247.
13. Дайнега Е.А., Саватеева О.А. Экспресс-контроль антропогенной трансформации городских экосистем методами биоиндикации хвойных пород // Фундаментальные исследования. 2012. № 5. С.407-411.
14. Бессонова В.П. Цитофизиологические эффекты воздействия тяжелых металлов на рост и развитие растений. Запорожье: ЗДУ, 1999. 208 с.
15. Казанцев И.В., Зарубин Ю.П., Пурыгин П.П. Влияние подвижного состава на содержание тяжелых металлов в почвах и растениях полосы отвода железных дорог // Вестник СамГУ. Естественнонаучная серия. 2007. № 2. С.172-175.
Review
For citations:
Medvedeva M., Titova T., Fedorets N., Pekkoev A. Environmental Assessment of Effects of Railway Transport on Soil Properties and Pine Forest Yield. Ecology and Industry of Russia. 2016;20(1):48-53. (In Russ.) https://doi.org/10.18412/1816-0395-2016-1-48-53