Preview

Ecology and Industry of Russia

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

Liquid Cargo and Waste, Reasons of Ship-made Oil Spills in the Sea and Problems of their Remote Sensing

https://doi.org/10.18412/1816-0395-2017-8-13-19

Abstract

The reasons of formation of oily waste on ship board, their main types and reasons of dumping into the sea, as well as the problems of their identification on satellite images are considered. The type and volume of oily waste generated and stored on board a vessel, as well as those carried in bulk, depends on various factors. These include the type, age and size of the vessel, as well as the type and age of the engine system and equipment that is designed for the separation, storage and disposal of residual oil products and other ship wastes. Often, these wastes containing oil, oil products and other oily substances are dumping into the sea as a result of both illegal and quite standard legal operations. In these cases, they are called ship-made oil spills, clearly visible on images from space, and their space-time characteristics can be studied using satellite monitoring.

About the Authors

N.V. Terleeva
Shirshov Institute of Oceanology RAS
Russian Federation
Research engineer


A.Yu. Ivanov
Shirshov Institute of Oceanology RAS
Russian Federation
Cand. Sci. (Рhys.-Math.), Leading Researcher


References

1. Gerlach S.A. Marine pollution: diagnosis and therapy. Springer-Verlag, Berlin/Heidelberg, 1981. 105 р.

2. Международная Конвенция по предотвращению загрязнения с судов (МАРПОЛ 73/78). Книга III. СПб, ЦНИИМФ, 2012. 336 с.

3. Горшков Г.С., Мелков Г.М. Предупреждение загрязнения морской среды. Справочник. М., Воениздат, 1979. 288 с.

4. Brekke C., Solberg A.H.S. Oil spill detection by satellite remote sensing in the world oceans. Remote Sensing of Environment. 2005. 95. S. 1—13.

5. Иванов А.Ю. Слики и плёночные образования на космических радиолокационных изображениях. Исслед. Земли из космоса. 2007. № 3. C. 73—96.

6. Зубрилов С.П., Ищук Ю.Г., Косовский В.И. Охрана окружающей среды при эксплуатации судов. М., Судостроение, 1989. 256 с.

7. Мизгирев Д.С. Научное обоснование технических решений и разработка на их основе систем для судов комплексной переработки отходов. Дисс. … д-ра техн. наук. Н. Новгород, 2016. 570 с.

8. Суда внутреннего и смешанного (река-море) плавания. Санитарные правила и нормы: СанПин 2.5.2-703-98. М., Минздрав России, 1998. 144 с.

9. Addressing illegal discharges in the marine environment. EMSA, 2012. URL: http://www.emsa.europa.eu/news-apress-centre/external-news/download/2409/1879/23.html (дата обращения 15.06.2017).

10. Иванов А.Ю., Кучейко А.А., Филимонова Н.А., Евтушенко Н.В., Антонюк А.Ю., Терлеева Н.В. Использование космической радиолокационной съемки и данных автоматических систем идентификации судов для выявления судовых разливов в Черном море. Исслед. Земли из космоса. 2013. № 5. С. 84—96.

11. Иванов А.Ю., Потанин М.Ю., Филимонова Н.А., Евтушенко Н.В., Антонюк А.Ю. Оперативный мониторинг морских акваторий: новые геоинформационные решения и интернет технологии. Земля из космоса – наиболее эффективные решения. 2014. 2(18). C. 28—36. URL:http://www.zikj.ru/images/archive/no18/no18-4-ivanovrus.pdf (дата обращения 15.06.2017).

12. Ивонин Д.В., Иванов А.Ю. О классификации пленочных загрязнений моря на основе обработки поляризационных радиолокационных данных спутника TerraSAR-X. Океанология. 2017. Т. 57. № 5. С. 522—540.


Review

For citations:


Terleeva N., Ivanov A. Liquid Cargo and Waste, Reasons of Ship-made Oil Spills in the Sea and Problems of their Remote Sensing. Ecology and Industry of Russia. 2017;21(8):13-19. (In Russ.) https://doi.org/10.18412/1816-0395-2017-8-13-19

Views: 848


ISSN 1816-0395 (Print)
ISSN 2413-6042 (Online)