Preview

Ecology and Industry of Russia

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

Justification of Measures to Reduce Greenhouse Gases Emissions by Transport and Adaptation of Transport Infrastructure Facilities to Climate Change in Permafrost Zones

https://doi.org/10.18412/1816-0395-2019-2-55-61

Abstract

The models, methods, as well as the results of the justification of measures to reduce greenhouse gases (GHG) emissions by the transport complex for the period up to 2030 to improve its environmental safety, as well as assessing the effectiveness of measures (the use of seasonal cooling devices (SOA) – heat stabilizers) are considered transport infrastructure facilities (TIFs) of road, rail, air and water transport when implementing different climate change scenarios in the areas of permafrost. For sections of roads and railways (in the embankment), runways of airfields in the territories examined in the next 30 years, high climatic risks that require the use of heat stabilizers are not forecasted. For these objects can be applied less costly protective measures. The pile foundation of bridges and other transportation facilities can be sufficiently effectively protected by heat stabilizers from the effects of climate change. In relation to the strip and raft foundations of port facilities, other production facilities in the territories examined, the use of the SOA is a very effective measure to reduce climate risks. An increase in the expected effectiveness of measures to adapt them in the case of transition from continuous permafrost to its island and rare island species has been established for all types of TIFs. The reduced efficiency of the use of heat stabilizers in soils of low humidity, especially in sandy soils for all types of TIFs, was recorded.

About the Authors

Yu.V. Trofimenko
Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI)
Russian Federation
Dr. Sci. (Eng.), Head of Department, Professor


A.N. Yakubovich
Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI)
Russian Federation
Dr. Sci. (Sci), Professor


References

1. Трофименко Ю.В. Экологические проблемы при эксплуатации автомобильного транспорта. Экология и промышленность России. 2002. Апрель. С. 24—27.

2. Трофименко Ю.В. Актуальные проблемы инженерной экологии и обеспечения техносферной безопасности автотранспортного комплекса. Безопасность в техносфере. 2007. № 2. С. 46—54.

3. Трофименко Ю.В., Якубович А.Н. Методика прогнозирования рисков чрезвычайных ситуаций природного характера на сети автомобильных дорог. Безопасность в техносфере. 2015. Т. 4. № 2. С. 73—82.

4. Трофименко Ю.В., Чижова В.С. Оценка загрязнения воздуха аэрозольными частицами размером менее 10 мкм от транспортных потоков на городских автомагистралях. Экология и промышленность России. 2012. № 9. С. 41—45.

5. Кальнер В.Д. Цифровая экономика и экологическая безопасность жизнедеятельности. Экология и промышленность России. 2018. Т. 22. № 1. С. 62—67. DOI: 10.18412/1816-0395-2018-1-62-67.

6. Trofimenko Yu., Komkov V., Donchenko V. Problems and prospects of sustainable low carbon development of transport in Russia. International Conference on Sustainable Cities. IOP Publishing. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 177 (2018) 012014. 2018. 13 р. DOI:10.1088/1755-1315/177/1/012014.

7. Национальный доклад о кадастре антропогенных выбросов из источников и абсорбции поглотителями парниковых газов, не регулируемых Монреальским протоколом, за 1990—2015 гг. М., 2017. [Электронный ресурс]. URL: http://www.meteorf.ru/upload/pdf_download/NIR-2017_v1_fin.pdf (дата обращения 21.08.2018).

8. Хлебникова Е.И., Дацюк Т.А., Салль И.А. Воздействие изменений климата на строительство, наземный транспорт, топливно-энергетический комплекс. Труды ГГО им. А.И. Воейкова. 2014. № 574. С. 125—178.

9. Aksenov V.I., Gevorkyan S.G., Doroshin V.V. Dependence of Strength and Physical Properties of Frozen Sands on Moisture Content. Soil Mechanics and Foundation Engineering. 2018. Vol. 54. № 6. P. 420—424.

10. Якубович И.А. Анализ норм проектирования объектов автотранспортной инфраструктуры на чувствительность результатов расчетов к прогнозируемым климатическим изменениям. Актуальные проблемы современной науки. 2017. № 1 (92). С. 208—213.

11. Трофименко Ю.В., Якубович А.Н. Моделирование риска нарушения экологического состояния придорожных территорий криолитозоны России в условиях изменения климата. Экология промышленного производства. 2017. № 1. С. 41—47.

12. Анисимов О.А., Шерстюков А.Б. Оценка роли природно-климатических факторов в изменениях криолитозоны России. Криосфера Земли. 2016. Т. XX. № 2. С. 90—99.

13. Пассек В.В., Вербух Н.Ф., Пасков М.В., Палавошев И.Н., Андреев В.С. Стабилизация температурного режима насыпей в районах вечной мерзлоты Путь и путевое хозяйство. 2015. № 10. С. 28—30.

14. Melnikov V.P., Anikin G.V., Ishkov A.A., Plotnikov S.N., Spasennikova K.A. Maximum and minimum critical thermal loads constraining the operation of thermosyphons with horizontal evaporator tubes (HET). Earth`s Cryosphere. 2017. Vol. XXI. № 3. P. 38—44.

15. Руководящие принципы национальных инвентаризаций парниковых газов МГЭИК, 2006 г. Под ред. С. Игглестона, Л. Буэндиа, К. Мива, Т. Нгара и К. Танабе. Программа МГЭИК по национальным кадастрам парниковых газов. [Электронный ресурс]. ИГЕС, Япония. 2006. Т. 1—5. URL: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/russian/index.html (дата обращения: 21.08.2018).


Review

For citations:


Trofimenko Yu., Yakubovich A. Justification of Measures to Reduce Greenhouse Gases Emissions by Transport and Adaptation of Transport Infrastructure Facilities to Climate Change in Permafrost Zones. Ecology and Industry of Russia. 2019;23(2):55-61. (In Russ.) https://doi.org/10.18412/1816-0395-2019-2-55-61

Views: 852


ISSN 1816-0395 (Print)
ISSN 2413-6042 (Online)